Karma Deleg Chö Phel Ling is het allereerste boeddhistische klooster van Nederland. Het ligt in de buurt van Dokkum, in Friesland dus. Dit studie- en meditatiecentrum staat er zelfs al sinds 1988.
In de jaren ’70 werd het boeddhisme steeds bekender in Nederland. Er kwamen steeds meer volgers en meer mensen wilden het gaan beoefenen. Er was dus behoefte aan een leraar. Dat hoorden ze in Tibet ook. En de Karmapa in Tibet, dat is één van de belangrijkste personen in het Tibetaans boeddhisme, stuurde een regent naar Nederland. Zo’n regent wordt ook wel een Lama genoemd.
Er was één vrouw hier in Friesland, in de buurt van Dokkum. Ageeth Franssen. Ze had iets met het boeddhisme. Dat wilde zij ook. Dus wat deed ze? Zij schonk haar boerderij en haar land aan die regent, aan die Lama. Wel op één voorwaarde. Dat hier dus een boeddhistisch centrum werd gebouwd om het geloof te kunnen beoefenen.
Voor deze video sprak ik met Sherab, de enige bewoner van dit Tibetaanse klooster. Het volledige, onbewerkte gesprek kun je hier bekijken.
“We zijn hier in een tempel, in de traditionele stijl van de Karma Kagyuschool van het Tibetaans boeddhisme. Het hoofd van deze school, de houder van deze lijn van overdracht is Zijne Heiligheid Gyalwang Karmapa. En hier achter mij staat een beeld, gemaakt naar Zijne Heiligheid de 16e Karmapa. Die was hier in 1977 op uitnodiging van de familie die op de boerderij woonde. En zij hebben hem dit stuk land en de boerderij aangeboden.
De Karmapa vond het hier een prachtig afgelegen stuk land, ideaal voor meditatie. Hij heeft het uitgebreid gezegend, en aan Lama Gawang Rinpoche gevraagd om hier een meditatiecentrum te bouwen. De Lama kreeg toestemming van de gemeente, “maar”, zei de gemeente, “het mag niet opvallen”. Toen heeft Lama voor 2.000 gulden bomen gekocht en rondom heeft hij allemaal bomen geplant.
Als je ze koopt, zijn ze klein. Hij heeft dus nog 9 jaar in Lelystad gewoond om te wachten tot de bomen wat groter waren. Toen kon hij beginnen met de bouw van het centrum.
Lama is eerst hier begonnen met de bouw van het meditatiecentrum. En toen in de jaren ’80 begonnen de Amerikanen op een gegeven moment te roepen: “waarschijnlijk komt er over een jaar of drie een kernoorlog”. Toen Lama dat hoorde zei hij: “ik moet een Stoepa bouwen om de oorlog te stoppen”. Zodoende heeft hij een Stoepa gebouwd. Het is de Stoepa voor de wereldvrede.
Burgemeester Sybesma van Dokkum heeft het hier geopend. Toen is ook het voltallige gemeentebestuur en de kerkenraad hier geweest. De volgende dag waren hier volgens politieschattingen tussen de 5.000 á 6.000 mensen.
Er zijn vier kamers, daar kunnen mensen verblijven. Ze hoeven geen boeddhist te zijn. We doen ook niet ons best om mensen over te halen om boeddhist te worden. Maar het is wel vanuit een boeddhistische visie.
Elke religie vertelt hetzelfde. Oorspronkelijk. Alle wezens komen uit één bron. En of we die nou God noemen, of Allah, of Moeder Natuur of Krishna-Bewustzijn, of weet ik wat dan ook. Er zijn zoveel namen die weet ik echt niet allemaal. Maar er is maar één bron waar we allemaal uit komen. En die bron bestaat uit onvoorwaardelijke liefde en mededogen. Allesomvattende wijsheid en inzicht. En heeft onvoorstelbaar veel kwaliteiten.
We zijn gaan spelen als wezens van licht. En licht versluiert een klein beetje. Maar toen wisten we nog dat we allemaal uit dezelfde bron kwamen. Toen dachten we ook nog in termen van het geheel. Toen gingen we in materie. En materie versluiert heel erg. In materie kregen we allemaal een ander lichaam. En toen hielden we op om te denken in termen van het geheel. We gingen denken in termen van ik en ander. En zo ontstond eigenbelang. Vanuit eigenbelang ontstaat voorkeur en afkeer. En al naar gelang wat er gebeurt ontwikkel je irritatie en woede. Begeerte en hebzucht, jaloezie en arrogantie. En zodra die de baas zijn, versterken ze de versluieringen. Versterken het eigenbelang. En er komt uitsluitend ellende uit voort.
Terwijl, als we de emotie aannemen als boodschapper. Bijvoorbeeld boosheid die ons vertelt: iemand gaat over zijn of haar grens heen en probeert over mijn grens te gaan. Dan word je boos. En dan kun je de energie van boosheid gebruiken om de ander te zeggen: “Stop. Nu is het genoeg. Dit wil ik niet.” Dan ben je liefdevol. Want je beschermt de ander tegen negatief handelen. Je beschermt jezelf dat er over jouw grens gegaan wordt.
En omdat je jouw grens aangeeft, ben je niet agressief. Zodra je over je grens heen gaat, dan ben je agressief. En zo heeft elke emotie zijn boodschap. En als we de boodschap aannemen maar handelen vanuit bezorgdheid voor het welzijn van levende wezens. Dan zijn we in staat om de emoties te overwinnen. De kracht van de emotie neemt dan af. De boodschap van de emotie wordt steeds duidelijker. Maar we gaan ook steeds meer begrijpen. Want de versluieringen gaan verdwijnen. En dan beginnen we meer van ons eigen hart, van onszelf te zien.”
Weet je dat ook weer.